ປະຫວັດຄວາມເປັນມາ
ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ
ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ (ຂຽນຕາມເຄົ້າເດີມ: ນຄຣຫຼວງວຽງຈັນທນ໌)
ແມ່ນເມືອງຫຼວງຂອງປະເທດລາວອັນເປັນເມືອງໃຫຍ່ທີ່ສຸດຂອງປະເທດ. ຢູ່ທາງຕອນກາງຂອງປະເທດ, ເນື້ອທີ່ 3,920 km².
ນະຄອນວຽງຈັນສະໄໝອານາຈັກລາວລ້ານຊ້າງ
ພະເຈົ້າຟ້າງຸ່ມທ້ອນໂຮມປະເທດຊາດ
ໃນສະຕະວັດທີ 14 ນັ້ນ
ຈຶ່ງຮູ້ວ່າ ເມືອງວຽງຈັນໄດ້ກາຍເປັນນະຄອນ ລັດໜຶ່ງ ທີ່ເຂັ້ມແຂງສົມຄວນ ແລ້ວ ແຕ່ບໍ່
ທັນ ມີກຳແພງເມືອງເທື່ອ. ຕັ້ງແຕ່ພະເຈົ້າຟ້າງຸ່ມເຕົ້າໂຮມແຜ່ນດິນ ແຕ່ປີ 1353 ຈົນ ເຖິງປີ 1560 (204 ປີ) ເມືອງ ຫຼວງຂອງປະເທດ ຍັງຕັ້ງຢູ່ ນະ ຄອນຊຽງທອງ (ເມືອງຫຼວງພະບາງ) ໂດຍມີ ພະເຈົ້າແຜ່ນດິນ ຫຼາຍອົງ ສືບຕໍ່ກັນປົກຄອງລາວມາດັ່ງນີ້:
· ພະເຈົ້າຟ້າງຸ່ມ
(1353
-1371) ປົກຄອງໄດ້ 18 ປີ
· ພະເຈົ້າສາມແສນໄທ
(1372
-1417) ຜູ້ຈັດລະບຽບການ
ປົກຄອງລາວຄືໃໝ່ (ປົກຄອງໄດ້ 45 ປີ)
· ພະເຈົ້າລ້ານຄຳແດງ
(1417-1428
) ປົກຄອງໄດ້ 11 ປີ
· ລະຫວ່າງ 1428-1438 ບໍ່ມີເຈົ້າຊີວິດ ເພາະ ນາງ ນ້ອຍນົງຮຽວ ທຳການກະບົດແລ້ວ
ຂ້າລູກ ພະເຈົ້າສາມແສນໄທ
· ພະເຈົ້າໄຊຈັກກະພັດ
(ວັງບູລີ) (1438 -1480) ປົກຄອງໄດ້ 42 ປີ
· ພະເຈົ້າສຸວັນນະບັນລັງ
(1480
-1485) ປົກຄອງໄດ້ 5 ປີ
· ພະເຈົ້າຫຼ້າແສນໄຕ
ພູວະນາດ (1485 -1495) ປົກຄອງໄດ້ 10 ປີ
· ພະເຈົ້າຊົມພູ
(1495
-1498) ປົກຄອງໄດ້ 3 ປີ
· ພະເຈົ້າວິຊຸນນະລາດ
(1500
-1520) ປົກຄອງໄດ້ 20 ປີ, ທັງເປັນຂຽນ ຕໍານານຂຸນບູລົມ,ສ້າງວັດວິຊຸນະລາດ ແລະ ວັດມະໂນລົມ ທີ່ ຫຼວງພະບາງ.
·
ພະເຈົ້າໂພທິສະລາດ(1520-1550) ປົກຄອງໄດ້ 30ປີ.
ໂດຍພາຍໃຕ້ການນຳພາຂອງພະອົງ ໄດ້ນຳພາກໍ່ສ້າງ ຣາຊະວັງ, ຫໍພະແກ້ວ, ວັດຈັນ, ວັດກາງ, ວັດເພຍວັດ ຫຼື ພະຍາວັດ ແລະ ວັດອຶ່ນໆ ໃນ ເຂດ ນອກ. ສ່ວນວັດສີສະເກດ ແຕ່ກ່ອນ ແມ່ນ ວັດແສນ ໄດ້ສ້າງໃນ ປີ 1521, ວັດໂພນພະເນົາ, ວັດ ໜອງບອນ ກໍ່ແມ່ນ ວັດທີ່ເກົ່າແກ່ ສ້າງກ່ອນ ປີ 1530. ພະອົງກໍ່ໄດ້ໄປສ້າງວັດທີ່ ໂພນພິໄສ (ແຂວງໜອງຄາຍ) ຊຶ່ງໄດ້ຄົ້ນພົບ ຫີນສີລາຈາລຶກ ຂອງ ວັດແດນເມືອງ ສ້າງໃນ ພ.ສ 2080 (ຄສ1535) ບອກວ່າ ພະເຈົ້າໂພທິສະລາດໄດ້ມາສ້າງ ຕັ້ງໂພນພິໄສ ໃຫ້ເປັນ ເມືອງຣາຊະທານີ ແຫ່ງໜຶ່ງ,ນອກຈາກວັດແດນ ເມືອງ ແລະ ວັດໂພນ ພູນເມືອງ ທີ່ໂພນ ພິໄສແລ້ວ ເພິ່ນ ຍັງໄດ້ສ້າງວັດ ທີ່ໜອງຄາຍອີກ. (ອີງຕາມຂໍ້ມູນ ຂອງ Lorrillard ແລະ Henri Deydier ປີ 1958).
ໂດຍພາຍໃຕ້ການນຳພາຂອງພະອົງ ໄດ້ນຳພາກໍ່ສ້າງ ຣາຊະວັງ, ຫໍພະແກ້ວ, ວັດຈັນ, ວັດກາງ, ວັດເພຍວັດ ຫຼື ພະຍາວັດ ແລະ ວັດອຶ່ນໆ ໃນ ເຂດ ນອກ. ສ່ວນວັດສີສະເກດ ແຕ່ກ່ອນ ແມ່ນ ວັດແສນ ໄດ້ສ້າງໃນ ປີ 1521, ວັດໂພນພະເນົາ, ວັດ ໜອງບອນ ກໍ່ແມ່ນ ວັດທີ່ເກົ່າແກ່ ສ້າງກ່ອນ ປີ 1530. ພະອົງກໍ່ໄດ້ໄປສ້າງວັດທີ່ ໂພນພິໄສ (ແຂວງໜອງຄາຍ) ຊຶ່ງໄດ້ຄົ້ນພົບ ຫີນສີລາຈາລຶກ ຂອງ ວັດແດນເມືອງ ສ້າງໃນ ພ.ສ 2080 (ຄສ1535) ບອກວ່າ ພະເຈົ້າໂພທິສະລາດໄດ້ມາສ້າງ ຕັ້ງໂພນພິໄສ ໃຫ້ເປັນ ເມືອງຣາຊະທານີ ແຫ່ງໜຶ່ງ,ນອກຈາກວັດແດນ ເມືອງ ແລະ ວັດໂພນ ພູນເມືອງ ທີ່ໂພນ ພິໄສແລ້ວ ເພິ່ນ ຍັງໄດ້ສ້າງວັດ ທີ່ໜອງຄາຍອີກ. (ອີງຕາມຂໍ້ມູນ ຂອງ Lorrillard ແລະ Henri Deydier ປີ 1958).
ໃນເວລາຟື້ນຟູຖະໜົນເຊດຖາທິລາດໃນ
ວັນທີ 17 ມັງກອນ ປີ 2007 ໄດ້ຄົ້ນພົບຫີນສີລາເລກ ແລະ ໃບເສມາກຸ່ມ 1 ມີຈຳນວນ 193 ກ້ອນ, ເໜືອວັດສີເມືອງ ປະມານ 60 ແມັດ,ກົມມໍລະດົກຂອງກະຊວງຖະແຫຼງຂ່າວ
ແລະວັດທະນະທຳ ແລະ ຊ່ຽວຊານ ຕ່າງປະເທດໄດ້ ພິສູດເບິ່ງແລ້ວເຫັນ
ວ່າແມ່ນເສົາຫຼັກເມືອງ ທີ່ໄດ້ຝັງໄວ້ແຕ່ ປີ ຄສ 1540 ສະໄໝພະເຈົ້າໂພທິສະລາດ ຍັງມີຊີວິດຢູ່ພຸ້ນ, ສະນັ້ນ ລັດຖະບານ ສປປລາວຈຶ່ງໄດ້ຕົກລົງສ້າງ ຫໍໄຫ້ວ ໃສ່ສະຖານທີ່ແຫ່ງ
ນີ້ . ຕໍ່ມາໃນວັນທີ29 ທັນວາ ປີ 2009 ກໍ່ໄດ້ຄົ້ນພົບອີກ 2 ກຸ່ມຫີນ
ໃບເສມາຢູ່ໃກ້ໆກຸ່ມທີ່ໄດ້ຄົ້ນພົບມາກອ່ນແລ້ວ ຈຶ່ງ ຢືນ ຢັນວ່າ
ແມ່ນສະຖານທີ່ເສົາຫຼັກເມືອງແທ້. ໃນປີ 1560 ພະເຈົ້າໄຊເຊດຖາທິລາດໄດ້ຍ້າຍເມືອງຫຼວງຂອງອານາຈັກລາວ ລ້ານຊ້າງມາຕັ້ງ
ຢູ່ ນະ ຄອນວຽງຈັນພ້ອມທັງອັນເຊີນເອົາ ພະແກ້ວມໍລະກົດ ແລະ ພະແຊກຄຳມານຳດ້ວຍ,ສັງລວມ:ມາຮອດນີ້ ຈິ່ງສາມາດສະຫຼຸບໄດ້ວ່າ:
ນະຄອນວຽງຈັນໄດ້ມີປະຫວັດຕິດພັນກັບພະທາດຫຼວງມາກ່ວາ 800 ປີ ແລ້ວ ແລະ ການພັດທະນານະຄອນວຽງຈັນ ກໍ່ຕິດພັນກັບຄວາມສີວິໄລຈາກອິນເດຍ, ຂະເໝນ , ພະມ້າ, ມອນ, ຈີນແລະ ສະຫຍາມ ມາຕະຫຼອດ. ແຕ່ສິ່ງສຳຄັນທາງ ດ້ານຊີ
ວິດຈິດໃຈຂອງ ຊາວວຽງຈັນ ແມ່ນຖືສາສະໜາພຸດເປັນຫຼັກ ປົນເປກັບຮີດຄອງປະເພນີຂອງພາມ, ແຕ່ຄົນລາວມີສິນທຳປະຈຳໃຈ, ມີນິດໃສ ອ່ອນ ຫວານ , ຈິດໃຈກ້ວາງຂວາງ, ມັກຄວາມສະຫງົບ,ບໍ່ມັກຮຸກຮານໃຜ, ຢູ່ໃນສິນກິນ ໃນທຳແທ້ ດັ່ງຈະສັງເກດເຫັນ ໄດ້
ແຕ່ລະດ້ານດັ່ງຕໍ່ໄປນີ້:
ການດຳລົງຊີວິດແບບງ່າຍດາຍ:
“ ເຮືອນຮ້ານ ບ້ານເສົາ
ເປົ່າແຄນ ກິນເຂົ້າໜຽວ ຄ້ຽວປາແດກ ” ນີ້ ແມ່ນເອກະລັກຂອງລາວແຕ່ໃດມາ.
ການສ້າງຜັງເມືອງ: ເມືອງວຽງຈັນ
ແຕ່ສະໄໝສີໂຄດຕະບອງມາແມ່ນກວມເອົາທັງຝັ່ງຂວາ ຂອງແມ່ນ້ຳຂອງ ນໍາດ້ວຍ.
ສະຖານທີ່ກ້ອງປາກປ່າ ສັກນັ້ນແມ່ນ
ທີ່ຕັ້ງຂອງມະເຫສັກຫຼັກເມືອງມາແຕ່ກ່ອນເພາະວ່າກ່ອນຈະຊ່ວງເຮືອອອກພັນສາທຸກໆປີ
ເພິ່ນຕ້ອງມາຄາ ລະວະບູຊາ ບ່ອນສັກສິດແຫ່ງ ນີ້ກ່ອນ, ແຕ່ສະໄໝອານາຈັກລາວລ້ານຊ້າງ
ມາຣາຊະວັງ ແມ່ນສະຖານທີ່ຫໍຄຳດຽວນີ້.
ສະຖາປັດຕະຍະກຳ: ໃນເມື່ອກ່ອນນັ້ນບໍ່ທັນມີຄັນຄູນ້ຳຂອງຈຶ່ງຖ້ວມເມືອງວຽງຈັນເລື້ອຍໆເປັນໄລຍະ 20 ຫາ 50 ປີ ສະນັ້ນ ເຮືອນ ຂອງຊາວວຽງ ຈັນ
ຈຶ່ງແມ່ນເຮືອນທີ່ມີກ້ອງລ່າງສູງກ່ວາແຫ່ງອື່ນໆເພື່ອອາໄສຢູ່ໃນເວລານ້ຳຖ້ວມ,ເປັນເຮືອນຫຼັງບໍ່ໃຫຍ່ແຕ່ມີຫ້ອງນອນ, ຊານ, ເຮືອນຄົວ, ຫຼັງຄາມຸງ ດ້ວຍຫຍ້າ ຫຼືື ຝ້າ, ມີກ້ອງຕະລ່າງ,ມີຂັ້ນໄດ ແລະ ຮ້ານນ້ຳດື່ມ ມີເຊຍ ເພື່ອຮັບແຂກ ແລະ ທຳບຸນ
(ກ້ອງຕະລ່າງໃຊ້ເພື່ອມ້ຽນເລົ້າເຂົ້າ, ຄົກມອງ,ມ້ຽນ
ໄຖ ຄາດ,ເປັນ ຄອກສັດ, ຕັ້ງກີ່ ຫຼື ເຕົາຫຼໍ່).ບາງບ້ານ ກໍ່ມີຄອກງົວ, ຄວາຍຢູ່ຕ່າງຫາກ, ແຄມບ້ານ ມີ ກົກມີ້, ກົກມ່ວງ, ກົກພ້າວ, ກົກໝາກ, ເຄືອພູ ແລະ ມີສວນຄົວອີກ.
ເຄື່ອງໃຊ້ທີ່ຄົ້ນພົບມີ:
ດິນ ເຜົາເຊັ່ນ ຖ້ວຍ, ຊາມ, ໄຫ, ໝໍ້, ກອກສູບຢາ, ເຄື່ອງເອ້ເຮັດດ້ວຍທອງສຳລິດ, ພ້າ, ຂວານ ທີ່ເຮັດດ້ວຍເຫຼັກ, ມີ ອາວຸດ ເປັນ ງ້າວ, ຫອກເຮັດດ້ວຍ ເຫຼັກກ້າ.
ອຸປະກອກໍ່ສ້າງເຮືອຊານນັ້ນ: ຈະເລີ່ມຈາກໄມ້ປ່ອງ, ຫຍ້າຄາໄປຫາໄມ້ເນື້ອແຂງ, ແລ້ວດິນເຜົາ (ດິນຈີ່ ດິນຂໍ).ສ່ວນວັດວາອາຮາມ, ທາດຕ່າງໆ ພັດສ້າງດ້ວຍຫີນປ່ຽງ, (ຫີນ ແຊງ, ດິນຈີ່, ດິນຂໍ) ຊຶ່ງເຫັນຢູ່ຕາມພື້ນວັດ ແລະ ທາດເກົ່າ: ວັດສີເມືອງ, ວັດອິນແປງ, ວັດໜອງບອນ , ພື້ນ ພະທາດ ຫຼວງ ຕ່າງໆ ຈຶ່ງສັນນິຖານວ່າ:
ສ້າງໃນສະໄໝສີໂຄດຕະບອງ. ໃນບັ້ນປາຍຊາວວຽງຈັນ ເລີ້ມໃຊ້ ປະທາຍກໍ່ແລ້ວ (ປູນປະສົມຊາຍ, ໜັງ ຄວາຍ, ນ້ຳ ອ້ອຍ ແລະຢາງໄມ້) ໃນການກໍ່ທາດກໍ່ສິມ
ຊຶ່ງປະກົດໃຫ້ເຫັນໃນທາດເກົ່າແກ່ຕ່າງໆ).
ສິລະປະກຳ:ໄດ້ເຫັນສິລະປະກຳຂອງມອນ, ຂະເໝນ ແລະ ອິນເດຍ ຊັບປົນກັນ ຢູ່ຕາມວັດຕ່າງໆ.ສ່ວນສິລະປະຂອງຄົນ
ລາວນັ້ນແມ່ນ ການຄວັດ ລາຍໃສ່ໄມ້, ຫຼໍ່ພະ,ຄ້ອງ, ລະຄັງ ດ້ວຍທອງ, ເຮັດເຄື່ອງເອ້ຍ້ອງ ແລະ ເຄື່ອງໃຊ້ສອຍ
ດ້ວຍທອງສຳລິດແລະ ດິນເຜົາ,ແຕ້ມຮູບສີ
ໃສ່ ຝາວັດ ແລະ ໃຊ້ນ້ຳກ້ຽງເປັນສີທາພື້ນ .
ການຂົນສົ່ງ: ພາຫະນະເດີນທາງແມ່ນ ມີການນຳໃຊ້ມ້າ, ຊ້າງ ຕ່າງ ເຄື່ອງ ແລະ ກວຽນລາກແກ່, ມີເຮືອໃຊ້ເດີນ ທາງນ້ຳ. ການຂົນ ສົ່ງ ທາງບົກ ແມ່ນ
ໃຊ້ເສັ້ນທາງຕິດຕໍ່ລະຫວ່າງເມືອງ ຫາ ເມືອງ ເປັນທາງດິນ, ສ່ວນ ບ້ານ ໄປຫາກັນ ເປັນທາງທຳມະຊາດ ແລະ ບໍ່ກວ້າງ ບໍ່ຊື່
ພໍທໍ່ໃດ ພຽງແຕ່ໃຫ້ ກວຽນ, ລໍ້, ຊ້າງ, ມ້າໄປມາໄດ້ໃນລະດູແລ້ງເທົ່ານັ້ນ. ການເຄື່ອນທັບຂອງພະຍາຟ້າງຸ່ມ
ແລະ ພະອົງອື່ນໆ ກໍ່ໜ້າຈະມີ ເສັ້ນທາງໄປຢູ່ ແລ້ວ, ແຕ່ຍ້ອນ ການເວລາຈຶ່ງໄດ້ລຶບຮ່ອງຮອຍໄປໝົດ.
ການຍົກທັບໄປຕີສັດຕູຜູ້ຮຸກຮານແມ່ນໃຊ້ການເດີນທາງໆດິນເປັນຕົ້ນຕໍ ເພາະລາວມີຊ້າງ, ມ້າຫຼາຍ.
ພົນລະເມືອງ: ເມືອງວຽງຈັນສະໄໝຈັນທະບູລີນັ້ນ: ຄົງຈະຢູ່ໃນ ຈຳນວນ ປະມານ 3 ແສນ
ກ່ວາຄົນ. ປະຊາຊົນວຽງຈັນ
ສ່ວນຫລາຍແມ່ນ ຕັ້ງບ້ານ ເຮືອນ ຢູ່ຕາມແຄມຂອງ ແລະ ອີກສ່ວນໜຶ່ງຕັ້ງເຮືອນຕາມທົ່ງນາ, ຮົ້ວສວນ
ຢ່າງກະແຈກກະຈາຍ,ດັ່ງນັ້ນຈຶ່ງສັນນິຖານວ່າ
ປະມານ 3 ຫາ 4 ໝື່ນຄົນ
ອາດຈະມາໂຮມກັນຢູ່ໃນ ເມືອງຈັນທະບູລີ.
ນະຄອນວຽງຈັນ
ສະໄໝເຈົ້າໄຊເສດຖາທິລາດ
ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນ ມີອາຍຸ ຄົບຮອບ 450 ປີ (1560-2010) ນະຄອນຊຽງທອງເປັນເມືອງເອກຂອງອານາຈັກລ້ານຊ້າງມາໄດ້ 207 ປີ ຈິ່ງມີການປ່ຽນແປງ, ເມື່ອປີ 1560 ເຈົ້າໄຊຍະເສດຖາທິລາດ ກະສັດອົງທີ 10 ຂອງອານາຈັກລ້ານຊ້າງ ໄດ້ຍ້າຍຣາຊະທານີຈາກຊຽງທອງມາຢູ່ວຽງຈັນ
ໂດຍໃສ່ຊື່ວ່າ “ ຈັນທະບູລີ ສີສັດຕະນາຄະນະຫຸດອຸຕະມະຣາຊະທານີ ”.ການຍົກ ຍ້າຍລາຊະທານີ
ຈາກຊຽງທອງມາຢູ່ວຽງຈັນແມ່ນດ້ວຍເຫດຜົນຄື:ຊຽງທອງຢູ່ໃກ້ກັບເສັ້ນ ທາງຜ່ານໄປມາ
ຂອງພວກສັກດີນາພະມ້າ(ມຽນມ່າໃນປັດຈຸບັນ) ເຊິ່ງຍາມນັ້ນ
ໄດ້ແຜ່ອິດທິພົນມາທາງສະຫຍາມ, ລ້ານນາແລະ ລ້ານຊ້າງ.
ດ້ານໜຶ່ງຊຽງທອງກໍເປັນເຂດຄັບແຄບບໍ່ສາມາດຂະ ຫຍາຍບ່ອນທຳມາຫາກິນ
ໃຫ້ປະຊາຊົນໄດ້, ສ່ວນວຽງຈັນດ້ານທີ່ຕັ້ງກໍແມ່ນຢູ່ໃຈ ກາງຂອງປະ ເທດຊາດ (ເໜືອ-ໃຕ້;ຕາເວັນອອກ-ຕາເວັນຕົກ)
ແລະເປັນເຂດທີ່ມີທົ່ງພຽງອຸດົມສົມບູນໄປດ້ວຍເຂົ້າປາອາຫານ
ແລະບ່ອນທຳມາຫາກິນກໍ່ກວ້າງຂວາງ.
ໄລຍະ 333 ປີ
ຂອງອານາຈັກລ້ານຊ້າງເອກະລາດເອກະພາບ:
- ພາຍຫລັງທີ່ຍ້າຍຣາຊະທານີມາຕັ້ງຢູ່ວຽງຈັນ
(1560) ເຈົ້າໄຊຍະເສດຖາທິລາດໄດ້ສືບຕໍ່ຜັນຂະຫຍາຍພາລະກິດຂອງເຈົ້າຟ້າງຸຸ່ມເພື່ອສ້າງຄວາມສາມັກຄີ
ແລະ ສະຕິເປັນເອກະພາບຂອງຊາດ ໂດຍສ້າງກິດຈະກຳຕ່າງໆຄື:
+ ສ້າງທາດຫລວງກວມເອົາທາດອົງເກົ່າ, ສ້າງວັດວາອາຮາມໃໝ່ຫລາຍບ່ອນ, ເອົາສາສະໜາພຸດເປັນໃຈກາງໃນການສ້າງສະຕິຊາດເປັນເອກະພາບ.
+ ສ້າງລາຊະວັງໃໝ່ເພື່ອເສີມປາລະມີ
ແລະ ສ້າງຄວາມເຊື່ອໝັ້ນໃຫ້ກັບປະຊາຊົນ.
+ ໄດ້ປະຕິບັດນະໂຍບາຍ ສັນຕິພາບ ແລະ
ມິດຕະພາບກັບປະເທດໃກ້ຄຽງເປັນຕົ້ນແມ່ນກັບອະຍຸດທະຍາໂດຍໄດ້ຮ່ວມກັນສ້າງທາດສີສອງຮັກ
ຢູ່ເມືອງດ່ານຊ້າຍແຂວງເລີຍຂອງໄທ ໃນປະຈຸບັນ (ແຕ່ກ່ອນເປັນດິນຂອງລາວ), ເພື່ອເປັນສັນຍະລັກແຫ່ງສັນຕິພາບ ແລະ ມິດຕະພາບຕໍ່ກັນ
ແນໃສ່ຕ້ານສັດຕູຮ່ວມກັນຄື ພະມ້າທີ່ພວມແຜ່ອຳນາດເຂົ້າສູ່ລ້ານຊ້າງ ແລະ ອະຍຸດທະຍາໃນເວລານັ້ນ.
+ ໄດ້ນຳພາປະຊາຊົນຕ້ານການລ່ວງລ້ຳດິນແດນ
ຂອງພະມ້າສອງຄັ້ງເຊິ່ງທັງສອງຄັ້ງກໍລ້ວນແຕ່ໄດ້ຮັບໄຊຊະນະ.ພ້ອມກັນນັ້ນເຈົ້າໄຊຍະເສດຖາທິລາດ
ຍັງໄດ້ນຳທັບໄປຕີພະມ້າທີ່ເຂົ້າມາຕີອະຍຸດທະຍາ (ໄທ)
ຢູ່ເມືອງພິດສະນຸໂລກ.
+ ໄດ້ນຳກຳລັງລົງໄປປາບຂະບວນການລຸກຮື
ຂຶ້ນຂອງຊາວນາຢູ່ພາກໃຕ້ລາວ (ແຂວງອັດຕະປື) ແລະ
ໄດ້ເສຍຊີວິດຢູ່ທີ່ນັ້ນ.ຈົນເຖິງປັດຈຸບັນ
ການເສຍຊີວິດຂອງເພີ່ນກໍຍັງເປັນປິດສະໜາຢູ່.
+ ວິລະກຳຂອງເຈົ້າໄຊຍະເສດຖາທິລາດໄດ້ປະກອບສ່ວນຢ່າງສຳຄັນເຂົ້າໃນມູນເຊື້ອຂອງຊາດ:
“ມູນເຊື້ອແຫ່ງຄວາມສາມັກຄີ ແລະ ສະຕິຊາດເອກະພາບ”, ພະອົງເປັນກະສັດລາວອົງໜຶ່ງທີ່ມີນ້ຳໃຈຕໍ່ສູ້ເດັດດ່ຽວກ້າຫານນຳພາປົກປັກຮັກສາ
ແລະ ສ້າງປະເທດຊາດ, ເປັນແວ່ນແຍງອັນໃສແຈ້ງໃຫ້ແກ່ຄົນລາວຮຸ່ນປັດຈຸບັນໄດ້ສືບທອດ
ແລະ ຮ່ຳຮຽນເອົາເຊັ່ນ:
- ການສ້າງສຳພັນທະໄມຕີກັບປະເທດໃກ້ຄຽງ
ທີ່ມີສັດຕູໂຕດຽວກັນເພື່ອສະແດງເຈດຈຳນົງເປັນມິດກັບເພື່ອນບ້ານໃກ້ຄຽງ.
- ການປັບປຸງບໍລິຫານປະເທດຊາດບ້ານເມືອງ.
- ການນຳພາສ້າງເສດຖະກິດ
ແລະ ວັດທະນະທຳ ( ດ້ານວັດຖຸ ແລະ ດ້ານຈິດໃຈ ).
- ການປົກປັກຮັກສາປະເທດຊາດດ້ວຍວິທີເຮັດສົງຄາມປະຊາຊົນ
(ຕີກັບສັກດີນາພະມ້າ).
- ການເສີມສ້າງຄວາມສາມັກຄີເປັນປຶກແຜ່ນພາຍໃນຊາດ.
ພາຍຫລັງເຈົ້າໄຊຍະເສດຖາທິລາດ
ສິ້ນພະຊົນ, ອານາຈັກລ້ານຊ້າງເກີດຄວາມສັບສົນພວກຂຸນນາງຍາດຊີງກັນ
LSWinErr ຂຶ້ນ
LSWinErr ນກຳອຳນາດ, ຄວາມສາມັກຄີພາຍໃນຖືກແຕກແຍກ
ແລະ
ມີການປ່ຽນແປງຜູ້ນຳຂຶ້ນປົກຄອງຢູ່ເລື້ອຍໆເຮັດໃຫ້ພາຍໃນບໍ່ມີກຳລັງແຮງເປັນເຫດໃຫ້ພະມ້າຍົກທັບເຂົ້າມາຕີລາວ
ເປັນຄັ້ງທີ 3 ແລະ ໃນທີ່ສຸດລາວກໍ່ຕົກເປັນເມືອງສ່ວຍຂອງພະມ້າເປັນເວລາ 24 ປີ.ເຊິ່ງເປັນສະໄໝທີ່ອານາຈັກລ້ານຊ້າງຕົກສູ່ຄວາມມືດມົນ
ແລະຫງ່ວມເຫງົາ. ນະຄອນວຽງຈັນ ສະໄໝເຈົ້າໄຊເສດຖາທິລາດ
ນະຄອນຫຼວງວຽງຈັນມີອາຍຸ ຄົບຮອບ 450 ປີ (1560-2010) ນະຄອນຊຽງທອງເປັນເມືອງເອກຂອງອານາຈັກລ້ານຊ້າງມາໄດ້ 207 ປີ
ຈິ່ງມີການປ່ຽນແປງ, ເມື່ອປີ 1560 ເຈົ້າໄຊຍະເສດຖາທິລາດ
ກະສັດອົງທີ 10 ຂອງອານາຈັກລ້ານຊ້າງ
ໄດ້ຍ້າຍຣາຊະທານີຈາກຊຽງທອງມາຢູ່ວຽງຈັນ ໂດຍໃສ່ຊື່ວ່າ “ ຈັນທະບູລີ
ສີສັດຕະນາຄະນະຫຸດອຸຕະມະຣາຊະທານີ ”.ການຍົກຍ້າຍລາຊະທານີ
ຈາກຊຽງທອງມາຢູ່ວຽງຈັນແມ່ນດ້ວຍເຫດຜົນຄື:ຊຽງທອງຢູ່ໃກ້ກັບເສັ້ນທາງຜ່ານໄປມາ
ຂອງພວກສັກດີນາພະມ້າ(ມຽນມ່າໃນປັດຈຸບັນ) ເຊິ່ງຍາມນັ້ນ
ໄດ້ແຜ່ອິດທິພົນມາທາງສະຫຍາມ, ລ້ານນາແລະ ລ້ານຊ້າງ.
ດ້ານໜຶ່ງຊຽງທອງກໍເປັນເຂດຄັບແຄບບໍ່ສາມາດຂະຫຍາຍບ່ອນທຳມາຫາກິນ
ໃຫ້ປະຊາຊົນໄດ້, ສ່ວນວຽງຈັນດ້ານທີ່ຕັ້ງກໍແມ່ນຢູ່ໃຈ
ກາງຂອງປະເທດຊາດ (ເໜືອ-ໃຕ້;ຕາເວັນອອກ-ຕາເວັນຕົກ)
ແລະເປັນເຂດທີ່ມີທົ່ງພຽງອຸດົມສົມບູນໄປດ້ວຍເຂົ້າປາອາຫານ
ແລະບ່ອນທຳມາຫາກິນກໍ່ກວ້າງຂວາງ.
ນະຄອນວຽງຈັນສະໄໝເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາສະໄໝຣາຊະການຂອງເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາ, ປີ
ພ.ສ 2183 (ຄ.ສ 1631) ເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາ
ໄດ້ຂຶ້ນຄອງລາດ, ໃນໄລຍະ 57ປີ
ຂອງການປົກຄອງອານາຈັກລ້ານຊ້າງ ແມ່ນມີຄວາມສະຫງົບຮົ່ມເຢັນ, ຄວາມຂັດແຍ່ງພາຍໃນຖືກຊຳລະສະສາງ, ອິດທິກຳລັງພາຍນອກມີຄວາມເກງຂາມບໍ່ກ້າເຂົ້າມາ
ລ່ວງລ້ຳ ແລະ ແຊກແຊງ, ປະຊາຊົນໄດ້ຮັບການແບ່ງດິນເພື່ອທຳມາຫາກິນຢ່າງເປັນທຳ
ແລະ ຫ້າວຫັນໃນການຜະລິດ, ເຂົ້າ, ປາອຸດົມສົມບູນ.
+ ເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາທຳມິກະລາດໄດ້ສັ່ງໃຫ້ເສນາອາມາດຜູ້ໃຫຍ່ພ້ອມນັກປາດອາຈານແກ້ໄຂປ່ຽນແປງ
ແລະສ້າງກົດໝາຍເພື່ອເປັນຫລັກ
ໃນການປົກຄອງບ້ານເມືອງໃຫ້ມີລະບຽບແບບແຜນ, ບ່າວໄພ່ລາຊະດອນໄດ້ຮັບຄວາມເປັນທຳຜູ້ລ່ວງລະເມີດກໍ່ຖືກລົງໂທດໂດຍບໍ່ເລືອກໜ້ານັບທັງລູກຊາຍຂອງເພິ່ນເອງ
ກໍ່ຖືກສັ່ງປະຫານຊີວິດຖານໂທດຂົ່ມຂືນເມຍທະຫານອົງຄະລັກຂອງເພິ່ນ.ໄດ້ເອົາໃຈໃສ່ສ້າງວັດວາອາຮາມ, ສົ່ງເສີມການສຶກສາ
ຂະ ຫຍາຍໂຮງຮຽນ (ເວລານັ້ນແມ່ນໂຮງຮຽນວັດ)
ສ້າງນັກປາດບັນດິດ, ປະດິດຄິດແຕ່ງວັນນະຄະດີ, ນິທານພື້ນເມືອງ, ສ້າງຮີດ 12 ຄອງ 14, ແປເທບນິຍາຍຈາກພາສາອິນເດຍມາເປັນພາສາລາວ.
+ ໄດ້ອອກກົດໝາຍວ່າດ້ວຍທີ່ດິນ
ຊຶ່ງໄດ້ກຳນົດແຈ້ງວ່າ : ດິນທີ່ມອບໃຫ້ເຖິງ 3 ປີ
ແລ້ວຫາກບໍ່ມີການນຳໃຊ້ແມ່ນໃຫ້ຜູ້ອື່ນສາມາດ ມາເອົາໄປນຳ
ໃຊ້ໄດ້ໂດຍເຈົ້າຂອງເກົ່າບໍ່ມີສິດທວງຖາມເອົາຄືນອີກ.ດ້ວຍເຫດນັ້ນຈິ່ງເຮັດໃຫ້ປະຊາຊົນມີຄວາມເຊື່ອໝັ້ນ
ແລະດຸໝັ່ນໃນການຜະລິດ, ປູກຄັ່ງ, ປູກ ຍານເປັນສິນຄ້າ.
+ ໄດ້ຜູກມິດໄມຕີກັບປະເທດໃກ້ຄຽງ, ຕິດຕໍ່ຄ້າຂາຍກັບຕ່າງປະເທດ, ວຽງຈັນເວລານັ້ນໄດ້ກາຍເປັນສູນກາງການຄ້າ
ຄັ່ງ ແລະ ຍານຈົນມີພໍ່ຄ້າ ຊາວ ໂຮນລັງ ຊື່
ວັນວຸດສະຕົບເຊິ່ງເປັນຊາວຕາເວັນຕົກຄະນະທຳອິດທີ່ເຂົ້າມາວຽງຈັນໃນປີ 1641 ເພື່ອຊື້
ຄັ່ງ ແລະ ຍານ. ໃນປີ 1642 -1647 ມີຄະນະ ຂອງ
ຄຸນພໍ່ເລີເລຍ ແລະ ມາລີນີ
ເຊິ່ງເປັນຊາວອີຕາລີໄດ້ເຂົ້າມາເຖິງວຽງຈັນ, ພວກເພິ່ນໄດ້ຍ້ອງຍໍວ່າເມືອງວຽງຈັນງົດງາມ, ຫໍປະສາດລາຊະວັງ
ສະຫງ່າ ກວ້າງຂວາງ, ປະຊາຊົນລາວເປັນຄົນດີບໍ່ເອົາປຽບເອົາລັດກັນ, ຮັກແພງຄົນຕ່າງປະເທດ, ເປັນຄົນຊື່ສັດເກັບຂອງ
ຕົກເຮ່ຍ ໄດ້ກໍ່ຄືນເຈົ້າຂອງ ໂດຍບໍ່ຮຽກຮ້ອງຄ່າຮັກສາແຕ່ຢ່າງໃດ.
ພວກເພີ່ນຍັງເວົ້າວ່າບໍ່ເຫັນຄົນລາວຜິດຖຽງກັນ
ຄົນລາວມີກົດໝາຍພື້ນເມືອງດີ ແລະປະຕິບັດເຄັ່ງຄັດ
ຜູ້ໃດທີ່ກະທຳຜິດຜູ້ໃດໝິ່ນປະໝາດຄົນອື່ນກໍ່ລ້ວນແຕ່ຖືກປັບໃໝ.
ສັງລວມແລ້ວຕະຫລອດໄລຍະ 57 ປີ
ທີ່ເຈົ້າສຸລະຍິວົງສາຂຶ້ນຄອງລາດອານາຈັກລ້ານຊ້າງຢູ່ໃນຄວາມສະຫງົບປາສະຈາກເສິກທາງເໜືອ
ເສືອທາງໃຕ້, ປະຊາຊົນມີຄວາມຮົ່ມເຢັນ, ການສຶກສາ
ໄດ້ຮັບການພັດທະນາ, ນັກປາດບັນດິດ, ຄຳພີດີກາ ນິທານພື້ນເມືອງ
ເທບນິຍາຍ, ຮີດຄອງປະເພນີອັນ
ດີງາມທີ່ສືບທອດມາເຖິງປະຈຸບັນກໍ່ເກີດຂຶ້ນໃນສະໄໝເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາຄອງເມືອງ; ເຮັດໃຫ້ຊາດລາວມີມູນເຊື້ອອັນຈົບງາມທາງດ້ານຮີດຄອງວັດທະ
ນະທຳ, ເປັນໄລຍະຮຸ່ງເຮືອງເຫລືອງເຫລື້ອມດ້ານວັດທະນະທຳທີ່ໂດດເດັ່ນທີ່ສຸດ.
ເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາ
ໄດ້ສິ້ນພະຊົນ ໃນປີ 1695 ພາຍຫລັງຄອງເມືອງມາໄດ້ 57 ປີ
ລວມ ອາຍຸໄດ້ 82 ປີ.
ພາຍຫລັງເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາສິ້ນພະຊົນ, ອານາຈັກລ້ານຊ້າງໄດ້ຕົກເຂົ້າສູ່ວິກິດການອັນຮ້າຍແຮງອີກເທື່ອໜຶ່ງ
ເຊິ່ງສາຍເຫດແມ່ນຍ້ອນ ຜູ້ຂຶ້ນປົກຄອງເມືອງບໍ່ແມ່ນເຊື້ອກະສັດ, ພຽງແຕ່ໄລຍະ 36 ປີ
(1698 - 1734) ມີການອະພິເສກສາມັນຊົນຂຶ້ນເປັນເຈົ້າຊີວິດເຖິງ 4 ອົງ
ໝາຍຄວາມວ່າ 9 ປີໃດ
ປ່ຽນຖ່າຍເຈົ້າຊີວິດເທື່ອໜຶ່ງເຊິ່ງຜິດກັບກົດມົນທຽນຂອງສັກດີນາ
ສຳລັບການປົກຄອງໃນສະໄໝບູຮານເພາະວ່າຕາມກົດມົນທຽນຂອງສັກດີນາ
ນັ້ນແມ່ນປະຕິບັດຕາມລະບອບຣາຊະທາຍາດ
(ພໍ່ຕາຍລູກຂຶ້ນແທນ)ແຕ່ອານາຈັກລ້ານຊ້າງມີໄລຍະໜຶ່ງຂາດຜູ້ສືບແທນເຮັດໃຫ້ພວກຂຸນນາງທີ່ບໍ່ແມ່ນເຊື້ອກະສັດຈິ່ງຍາດກັນຂຶ້ນເປັນເຈົ້າແຜ່ນດິນ.ສະນັ້ນຈິ່ງເກີດການໂຄ່ນລົ້ມກັນ
ຫຼື ກໍ່ການກະບົດ ຫຼືແຍກຕົວເປັນອິດສະຫລະ
ອັນເປັນເຫດໃຫ້ອານາຈັກລ້ານຊ້າງຖືກແບ່ງອອກເປັນ 3 ອານາຈັກ
ຄື : ອານາຈັກລ້ານຊ້າງວຽງຈັນ, ອານາຈັກລ້ານຊ້າງຫລວງພະບາງ
ແລະ ອານາລ້ານຊ້າງຈັກຈຳປາສັກ.
ສະໄໝຣາຊະການຂອງເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາ, ປີ
ພ.ສ 2183 (ຄ.ສ 1631) ເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາ
ໄດ້ຂຶ້ນຄອງລາດ, ໃນໄລຍະ 57 ປີ
ຂອງການປົກຄອງອານາຈັກລ້ານຊ້າງ ແມ່ນມີຄວາມສະຫງົບຮົ່ມເຢັນ, ຄວາມຂັດແຍ່ງພາຍໃນຖືກຊຳລະສະສາງ, ອິດທິກຳລັງພາຍນອກມີຄວາມເກງຂາມບໍ່ກ້າເຂົ້າມາ
ລ່ວງລ້ຳ ແລະ ແຊກແຊງ, ປະຊາຊົນໄດ້ຮັບການແບ່ງດິນເພື່ອທຳມາຫາກິນຢ່າງເປັນທຳ
ແລະ ຫ້າວຫັນໃນການຜະລິດ, ເຂົ້າ, ປາອຸດົມສົມບູນ.
+ເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາທຳມິກະລາດໄດ້ສັ່ງໃຫ້ເສນາອາມາດຜູ້ໃຫຍ່ພ້ອມນັກປາດອາຈານແກ້ໄຂປ່ຽນແປງ
ແລະສ້າງກົດໝາຍເພື່ອເປັນຫລັກ
ໃນການປົກຄອງບ້ານເມືອງໃຫ້ມີລະບຽບແບບແຜນ, ບ່າວໄພ່ລາຊະດອນໄດ້ຮັບຄວາມເປັນທຳຜູ້ລ່ວງລະເມີດກໍ່ຖືກລົງໂທດໂດຍບໍ່ເລືອກໜ້ານັບທັງລູກຊາຍຂອງເພິ່ນເອງ
ກໍ່ຖືກສັ່ງປະຫານຊີວິດຖານໂທດຂົ່ມຂືນເມຍທະຫານອົງຄະລັກຂອງເພິ່ນ.ໄດ້ເອົາໃຈໃສ່ສ້າງວັດວາອາຮາມ, ສົ່ງເສີມການສຶກສາ
ຂະ ຫຍາຍໂຮງຮຽນ (ເວລານັ້ນແມ່ນໂຮງຮຽນວັດ)
ສ້າງນັກປາດບັນດິດ, ປະດິດຄິດແຕ່ງວັນນະຄະດີ, ນິທານພື້ນເມືອງ, ສ້າງຮີດ 12 ຄອງ 14, ແປເທບນິຍາຍຈາກພາສາອິນເດຍມາເປັນພາສາລາວ.
+ ໄດ້ອອກກົດໝາຍວ່າດ້ວຍທີ່ດິນ
ຊຶ່ງໄດ້ກຳນົດແຈ້ງວ່າ : ດິນທີ່ມອບໃຫ້ເຖິງ 3 ປີ
ແລ້ວຫາກບໍ່ມີການນຳໃຊ້ແມ່ນໃຫ້ຜູ້ອື່ນສາມາດ ມາເອົາໄປນຳ
ໃຊ້ໄດ້ໂດຍເຈົ້າຂອງເກົ່າບໍ່ມີສິດທວງຖາມເອົາຄືນອີກ.ດ້ວຍເຫດນັ້ນຈິ່ງເຮັດໃຫ້ປະຊາຊົນມີຄວາມເຊື່ອໝັ້ນແລະດຸໝັ່ນໃນການຜະລິດ, ປູກຄັ່ງ, ປູກ ຍານເປັນສິນຄ້າ.
+ ໄດ້ຜູກມິດໄມຕີກັບປະເທດໃກ້ຄຽງ, ຕິດຕໍ່ຄ້າຂາຍກັບຕ່າງປະເທດ, ວຽງຈັນເວລານັ້ນໄດ້ກາຍເປັນສູນກາງການຄ້າ
ຄັ່ງ ແລະ ຍານຈົນມີພໍ່ຄ້າ ຊາວ ໂຮນລັງ ຊື່
ວັນວຸດສະຕົບເຊິ່ງເປັນຊາວຕາເວັນຕົກຄະນະທຳອິດທີ່ເຂົ້າມາວຽງຈັນໃນປີ 1641 ເພື່ອຊື້
ຄັ່ງ ແລະ ຍານ. ໃນປີ 1642 -1647 ມີຄະນະ ຂອງ
ຄຸນພໍ່ເລີເລຍ ແລະ ມາລີນີ
ເຊິ່ງເປັນຊາວອີຕາລີໄດ້ເຂົ້າມາເຖິງວຽງຈັນ, ພວກເພິ່ນໄດ້ຍ້ອງຍໍວ່າເມືອງວຽງຈັນງົດງາມ, ຫໍປະສາດລາຊະວັງ
ສະ ຫງ່າ ກວ້າງຂວາງ, ປະຊາຊົນລາວເປັນຄົນດີບໍ່ເອົາປຽບເອົາລັດກັນ, ຮັກແພງຄົນຕ່າງປະເທດ, ເປັນຄົນຊື່ສັດເກັບຂອງ
ຕົກເຮ່ຍ ໄດ້ກໍ່ຄືນເຈົ້າຂອງ ໂດຍບໍ່ຮຽກຮ້ອງຄ່າຮັກສາແຕ່ຢ່າງໃດ.
ພວກເພີ່ນຍັງເວົ້າວ່າບໍ່ເຫັນຄົນລາວຜິດຖຽງກັນ ຄົນລາວມີກົດໝາຍພື້ນເມືອງດີ
ແລະປະຕິບັດເຄັ່ງຄັດ
ຜູ້ໃດທີ່ກະທຳຜິດຜູ້ໃດໝິ່ນປະໝາດຄົນອື່ນກໍ່ລ້ວນແຕ່ຖືກປັບໃໝ.
ສັງລວມແລ້ວຕະຫລອດໄລຍະ 57 ປີ
ທີ່ເຈົ້າສຸລະຍິວົງສາຂຶ້ນຄອງລາດອານາຈັກລ້ານຊ້າງຢູ່ໃນຄວາມສະຫງົບປາສະຈາກເສິກທາງເໜືອ
ເສືອທາງໃຕ້, ປະຊາຊົນມີຄວາມຮົ່ມເຢັນ, ການສຶກສາ
ໄດ້ຮັບການພັດທະນາ, ນັກປາດບັນດິດ, ຄຳພີດີກາ
ນິທານພື້ນເມືອງ ເທບນິຍາຍ, ຮີດຄອງປະເພນີອັນ
ດີງາມທີ່ສືບທອດມາເຖິງປະຈຸບັນກໍ່ເກີດຂຶ້ນໃນສະໄໝເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາຄອງເມືອງ; ເຮັດໃຫ້ຊາດລາວມີມູນເຊື້ອອັນຈົບງາມທາງດ້ານຮີດຄອງວັດທະ
ນະທຳ, ເປັນໄລຍະຮຸ່ງເຮືອງເຫລືອງເຫລື້ອມດ້ານວັດທະນະທຳທີ່ໂດດເດັ່ນທີ່ສຸດ.
ເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາ
ໄດ້ສິ້ນພະຊົນ ໃນປີ 1695 ພາຍຫລັງຄອງເມືອງມາໄດ້ 57 ປີ
ລວມ ອາຍຸໄດ້ 82 ປີ.
ພາຍຫລັງເຈົ້າສຸລິຍະວົງສາສິ້ນພະຊົນ, ອານາຈັກລ້ານຊ້າງໄດ້ຕົກເຂົ້າສູ່ວິກິດການອັນຮ້າຍແຮງອີກເທື່ອໜຶ່ງ
ເຊິ່ງສາຍເຫດແມ່ນຍ້ອນ ຜູ້ຂຶ້ນປົກຄອງເມືອງບໍ່ແມ່ນເຊື້ອກະສັດ, ພຽງແຕ່ໄລຍະ 36 ປີ
(1698 - 1734) ມີການອະພິເສກສາມັນຊົນຂຶ້ນເປັນເຈົ້າຊີວິດເຖິງ 4 ອົງ
ໝາຍຄວາມວ່າ 9 ປີໃດ
ປ່ຽນຖ່າຍເຈົ້າຊີວິດເທື່ອໜຶ່ງເຊິ່ງຜິດກັບກົດມົນທຽນຂອງສັກດີນາ
ສຳລັບການປົກຄອງໃນສະໄໝບູຮານເພາະວ່າຕາມກົດມົນທຽນຂອງສັກດີນາ
ນັ້ນແມ່ນປະຕິບັດຕາມລະບອບຣາຊະທາຍາດ
(ພໍ່ຕາຍລູກຂຶ້ນແທນ)ແຕ່ອານາຈັກລ້ານຊ້າງມີໄລຍະໜຶ່ງຂາດຜູ້ສືບແທນເຮັດໃຫ້ພວກຂຸນນາງທີ່ບໍ່ແມ່ນເຊື້ອກະສັດຈິ່ງຍາດກັນຂຶ້ນເປັນເຈົ້າແຜ່ນດິນ.ສະນັ້ນຈິ່ງເກີດການໂຄ່ນລົ້ມກັນ
ຫຼື ກໍ່ການກະບົດ ຫຼືແຍກຕົວເປັນອິດສະຫລະ
ອັນເປັນເຫດໃຫ້ອານາຈັກລ້ານຊ້າງຖືກແບ່ງອອກເປັນ 3 ອານາຈັກ
ຄື : ອານາຈັກລ້ານຊ້າງວຽງຈັນ, ອານາຈັກລ້ານຊ້າງຫລວງພະບາງ
ແລະ ອານາລ້ານຊ້າງຈັກຈຳປາສັກ.
No comments